Co je potřeba udělat při změně trvalého pobytu
Možná se vám už jen při pomyšlení na byrokracii spojenou se změnou trvalého bydliště dělá špatně od žaludku. Kdykoli něco řešíte na úřadech je to očistec, proto se tomu vyhýbáte, jak jen můžete. Ty hodiny strávené po úřadech, se snahou hlavně na nic nezapomenout, aby nebylo potřeba vše opakovat znovu. Proto je dobré vědět, co budete ke změně potřebovat předložit, aby vše klaplo hned na první pokus.
Každý máme pouze jedno trvalé bydliště. Je důležité, jelikož je to adresa, která zajímá úřady. Musí to být ale místo určené k bydlení. To znamená označené číslem popisným nebo evidenčním.
Náročné na změnu trvalého bydliště není ani tak samotná adresa trvalého bydliště, jako všechny ostatní dokumenty, na kterých je uvedena.
ZMĚNA TRVALÉHO BYDLIŠTĚ:
- Zajděte na ohlašovnu. Je na obecním úřadě případně magistrátu města v místě nového trvalého bydliště. Zde zažádáte o Přihlašovací lístek k trvalému pobytu, vyplníte ho a zaplatíte poplatek 50 Kč. Od nich dostanete prozatimní doklad-žlutá kartička, kde bude nová i stará adresa. Zároveň vám na úřadě ustřihnou růžek občanky. Ten se stříhá kdykoli v ní děláte nějakou změnu, třeba rodného stavu, a s tím spojená změna příjmení. Pro dokázání nové adresy, potřebujete nějaký dokumenty. V případě, že jste si koupili nemovitost, a chcete si v ní udělat trvalý pobyt, postačí výpis z katastru, nebo kupní smlouva s razítkem z katastru nemovitostí. Pokud jste v podnájmu, pak nájemní smlouvu. V případě, že ji zatím nemáte, stačí písemný a úředně ověřený souhlas vlastníka.
SHRNUTÍ:
-vyplnit přihlašovací lístek
-předložit občanský průkaz
-doložit vlastnictví nebo oprávnění pobytu na dané adrese
JAKÉ DOKLADY NEZAPOMENOUT ZMĚNIT:
- NOVÝ OBČANSKÝ PRŮKAZ
Poté, co nahlásíte změnu trvalého bydliště na obecním úřadě a v kapse vám zůstane občanský průkaz bez růžku, je jasné, že budete muset zařídit jeho výměnu. To je potřeba zařídit do 15 dnů od nahlášení změny trvalého bydliště. Pokud však máte čas, můžete si to zařídit ve chvíli, kdy jste na úřadu kvůli změně trvalého bydliště, bude se to nejspíše vyřizovat ve vedlejší frontě. Jelikož se vyřizuje rovněž na jakémkoli úřadu obce s rozšířenou působností. Nyní se vydává e-občanka. Fotí vás na místě. Ta bývá hotova do 30 dnů a neplatí se za ni.
- NOVÝ ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ
Pokud jste řidiči musíte do 10 pracovních dnů nahlásit změnu v registru vozidel. Opět zaplatíte poplatek 50 Kč. Nezapomeňte si s sebou vzít osvědčení o registraci vozidla a technický průkaz. Oni vám vystaví tzv. nový malý techničák s novou adresou. Nebojte se, registrační značka vám zůstane stejná.
Řidičské průkazy se nemění, dokonce v těch vydaných od 2018 už ani kolonku trvalého pobytu nenajdete. Pokud máte starší řidičák, nejste povinni si jej měnit. Nemusíte nic zařizovat, prostě až půjdete pro nový, tato kolonka stejně vypadne.
- OZNAMOVACÍ POVINNOST NA ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNĚ
Nezapomeňte o změně informovat zdravotní pojišťovnu. Sice je napojená na základní registry, takže se o změně asi dozví, ale vy máte povinnost nejpozději do 30 dnů změnu vždy nahlásit.
- FINANČNÍ ÚŘAD, SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Zde nemusíte hlásit změnu, čerpají informace ze základních registrů, takže se o změně dozvědí.
- DALŠÍ INSTITUCE
Nezapomeňte o změně informovat všude tam, kde je vaše adresa trvalého bydliště uvedená a hraje nějakou roli. To víte nejlépe vy sami, kde všude jste ji vyplnili. Zde alespoň pro představu uvádíme některá další možná místa, která byste neměli opomenout. Pokud pobíráte důchod, změna adresy výplaty důchodu. Úřad práce, banky a další finanční instituce, dodavatelé energií, pojišťovny, lékaři, zaměstnavatelé, telefonní operátor.